Tatra T405 a T406
V roce 2005 byla zahájena výroba trolejbusu T405, který byl zajímavý svojí neobvyklou koncepcí - první dveře byly až za první nápravou a elektrická výzbroj byla v přední části vozu. Vůz disponoval velmi prostornou kabinou řidiče, na druhou stranu měl oproti obyčejným sólo vozům sníženou kapacitu. Navíc po několika letech provozu předsérie začalo docházet k prohýbání rámu, proto musely být předsériové vozy staženy. Verze s dieselagregátem je T405D, kloubová verze je T406. Problémy s rámem, byť ve snížené míře, trápily i sériové vozy a všechny T406. V roce 2008 naběhla do výroby modernizovaná Mková verze, která sice technicky na původní verzi navazuje, ale již má klasickou koncepci, zcela nový design a potlačuje většinu nedostatků původní verze. V roce 2011 byl již technický stav předsériových vozů neúprosný - dva vozy byly přestavěny na standart T405R a zbytek vyřazen. Vůz 42 byl předán SHVR. V roce 2016 byly zařazeny dvě Tatry T405M původně určené pro Krym - jedna jako T405ML1 (69) a druhá jako třídveřová T405M2 (70). O rok později byla zařazena poslední vyrobená Tatra - vůz typu T405M4 je vylepšeným prototypem, jehož sériová výroba již nebyla realizována. V roce 2019 byly odstaveny z provozu oba rekonstruované vozy T405R.
ev.č. | typ | rok výroby/převzetí | výrobní číslo | rok vyřazení | poznámky |
34 | T405 | 2006 | 003 | 2011 | 2011 celá předsérie problémy s rámem, provedena renovace, nyní historická v Esík Transu |
35 | T405R2 (T405D) |
2006 | 005 | - | 2011 reko na T405R2, 9/2019 odstaven |
36 | T405R2 (T405D) |
2006 | 006 | - | 2011 reko na T405R2, 9/2019 odstaven |
37 | T405 | 2006 | 009 | 2009 | 2008 těžká nehoda, vyřazen |
42 | T405D | 2006 | 014 | 2011 | předán SHVR, 2018 SO+ |
49 | T405M2 | 2009 | 050 | - | |
50 | T405M3 | 2008/2009 | 046 | - | 3dv, prototyp T405M3 |
51 | T405M2 | 2010 | 055 | - | |
57 | T405M1 | 2011 | 061 | - | |
58 | T405ML3 | 2011 | 060 | - | 2dv, AirExpress |
62 | T405M1 | 2013 | 071 | - | |
63 | T405M1 | 2013 | 072 | - | |
64 | T405M1 | 2013 | 073 | - | |
69 | T405ML1 | 2016 | 075 | - | 2dv, AirExpress |
70 | T405M2 | 2016 | 076 | - | 3dv |
71 | T405M4 | 2017 | 080 | - | 3dv, prototyp, poslední vyrobená Tatra |
109 | T406 | 2006 | 012 | 2012 | prodán Esík Transu, 2012 odstaven, 2014-12/2015 provozován, 2016 pokus o opravu, 2018 chatka bývalého ředitele Esík Transu |
110 | T406 | 2007 | 020 | 2015 | 3/2013 odstaven, 2015 prodej DSMR, 2016-2021 GO v RMDP jako historický vůz |
116 | T406M2 | 2009 | 051 | - | |
121 | T406M2 | 2012 | 068 | - | |
122 | T406M2 | 2013 | 069 | - | |
123 | T406M2 | 2013 | 070 | - | pět dveří |
124 | T406M1 | 2014 | 074 | - |
T405M jsou nasazovány na všechny městské linky, 50 slouží i jako záloha na AIR lince, 58 na ní jezdí pravidelně.
T406M jezdí garantovaně na lince 6.
T405R jezdily většinou na linkách 1 nebo 2.